Plusjes plaid



Wilde al een tijdje zelf een plusjes plaid maken.. en ik zag hier en daar dat mensen
die ze zelf hebben gemaakt het met een aardappel erop stempelden. 
Ik wilde best grote plusjes erop hebben en wilde ze er ook
strak erop krijgen en aangezien er geen mega aardappel
in mijn aardappelen zak zat heb ik het maar op een andere manier gedaan.
Deze techniek ken ik al heel lang en heb het ook veel gebruikt om tekst op stof voor 
geboorte hartjes te maken en een print voor op t-shirts voor de kids.

Ik moet zeggen dit is een "best wel veel werk" techniekje. Maar als je de plusjes super strak
op je plaid wilt is dit misschien wel de beste manier.

Ik heb eerst een mal van een plusje gemaakt op gewoon papier. Deze uitgeknipt
en 30x overgetrokken op Freezer paper. Nu hoor ik iedereen al denken...
op wat??? Op Freezer paper dus! Freezer paper is alleen via internet te bestellen
en word in Amerika veel gebruikt om vlees te verpakken. Freezer papier koop je op een rol
en heeft een gewone kant en een gladde soort van wax kant.





Ik heb de plusjes dus overgetrokken en ruim in een vierkant uitgeknipt. Toen het plusje zelf
met een mesje eruit gesneden. Het Freezer paper krult erg op dat is wel irritant maarja..

Ik heb mijn plaid ( gekocht bij de HEMA ) uitgelegd op tafel en ben gaan meten waar
de kruisjes moesten komen. Ik wilde ze niet verspringen maar boven elkaar hebben.
Over de hele plaid heb ik met een zwarte stift kruisjes gezet waar een plusjes moest komen.

Freezer paper hecht aan stof als je het warm maakt. Het is dus ook de bedoeling
dat je de plusjes mallen op je plaid gaat strijken. Maar.... fleece is niet makkelijk heet
te strijken dus kijk daar wel mee uit.

Ik heb dus mijn strijkbout en strijkplank tevoorschijn gehaald en ben dus in rijen 1 voor 1
de plusjes mallen erop gaan strijken. De gladde wax kant op de stof gelegd,
theedoek eroverheen gelegd zodat mijn strijkbout niet blijft plakken aan de stof van
de hitte en heet erop strijken.
Let op!! Zeer zeker geen stoom gebruiken!! zorg dat alle hoekjes goed vast gestreken zijn.
Ik moet wel zeggen dat ons hele huis stonk fleece strijkt niet lekker en gaat dus stinken.
Dus lekker de achter deur los gooien! ( het is toch mooi weer nu dus dat scheelt ).
Ik heb voor dit stukje uitleg dus vergeten een foto te maken dus ik hoop dat mijn uitleg goed is.



 
Nu is je plaid vol gestreken met plus malletjes en klaar om geverfd te worden.
Ik gebruik zelf altijd de textiel verf van het merk Decofin nr. 746 zwart dekkend.
Ik heb voor mijn plaid bijna 3 potjes gebruikt ( in 1 potje zit 16 ml. ) Maar ik heb dan wel
30 grote plusjes gemaakt.




 Een tip van Karin Joan: knip een sponsje door de helft, vouw hem dubbel en zet er een
wasknijper op. Dat is makkelijk om je verf op je plaid te tamponeren en je hoeft het
na afloop niet schoon te maken dus gewoon weggooien als je klaar bent.
Leg er wel iets onder... het bloeit aan de onderkant wel iets door...



 Zorg dat je de hoekjes goed raakt dan word je plusje het strakst! 



 Alle 30 plusjes zijn geverfd en nu laat ik het een uurtje drogen.....




 Na een uur heb ik de mallen langzaam eraf getrokken en mijn plusjes plaid is klaar!!





Missie geslaagd!!! Alle 30 mallen zijn er super mooi onderuit gekomen.
Ze staan er strak op ben er blij mee...
Ik zou alle plusjes na afloop nog even instrijken. Leg een theedoek over een plusje
en strijk er heet overheen zodat de verf diep in de stof komt te zitten
en het met wassen ook niet vervaagd.


Fijne dag!!



Reacties

  1. Wat een super techniek! Hij is echt super strak geworden!
    Ik ga ook eens surfen naar freezer papier, wat handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook dit is alweer zo'n super idee! Ik vind het niet mooi als de kruisjes niet strak zijn. Maar bij deze techniek kan je dat dus wel super strak krijgen. Leuk leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was wel veel werk hoor om het zo te krijgen maar dan heb je ook wat! :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen