Knuffels


Hallo allemaal,

Ik had laatst een knuffel beestjes diy projectje gemaakt, en aangezien
ik daar super veel leuke reacties op kreeg en ook vragen over kreeg hoe ik
deze maak, heb ik besloten om dit project helemaal stap voor stap uit te leggen.
Dus ik heb hier weer een super leuke diy project voor jullie....

Ik had zelf al eerder een tipi en een vis van stof gemaakt. En om jullie
nu stap voor stap te laten zien hoe ik ze maak, heb ik als voorbeeld een
egeltje gemaakt. Ik heb hier voor gekozen omdat dit niet zo'n moeilijk
vorm is om te naaien!

Het gaat om dit egeltje...


Super leuk toch? Ik heb er meteen een leuke Free printable A4 poster bij gemaakt.
Dus wil je de poster graag hebben? Klik op de link hier onder en download hem nu..




Nou dan ga ik nu beginnen met mijn uitleg....


Ik heb een A4 blaadje gepakt en een plastic bakje die dient als mal voor mijn
egeltje. Dan heb ik alvast een cirkel vorm die ik aan kan passen...


Heb het snuutje verder uitgetekend en ik wilde een stekel patroon
voor het lijfje...


Toen ik het egeltje helemaal met een potlood geschetst had heb ik deze over getrokken met
een fineliner ( van de HEMA ).


Ik heb de zwarte vlakken / delen ingekleurd met een dikke zwarte stift.


Zo... dit moet hem dus worden! Mijn eigen ontworpen egeltje...


Ik heb 2 lapjes stof geknipt die ik boven nog had liggen... Ik heb dit stofje van de IKEA.
Ik heb in mijn huis gordijnen van de IKEA hangen en had 1x een gordijn te veel.
Die knip ik dus altijd aan flarden voor mijn projectjes hahaha..
Ik heb de tekening van het egeltje aan de achterkant van de stof geplakt met plakband.
Want we gaan hem overtrekken op de stof.


Ik heb het egeltje met stof dus op mijn raam geplakt, zo schijnt hij mooi door
en kan ik hem helemaal overtrekken met de fineliner van de HEMA.
Zodat ik de omtrek op mijn stofje heb staan.


Kijk.... mijn egeltje staan nu mooi op mijn stof!!


Heb mijn textiel stiften erbij gepakt want we gaan hem nu inkleuren..
Ik gebruik zelf een dunne textiel pen van het merk EDDING 4600
en een dikke textiel marker ook van het merk EDDING 4500
De omtrek doe ik allemaal met de dunne textiel pen en ik zet alvast een stipje in de delen die 
zwart gemaakt moeten worden, want ik ben dan wel weer zo'n muts die het verkeerde
vakje in gaat zitten kleuren!



Ik was zo goed als over de helft met inkleuren en mijn stiften gingen
het steeds slechter doen... ja hoor net nu ik jullie mijn uitleg wil geven
zijn mijn stiften zo goed als op! Heb ik weer....
Heb ze maar zo goed mogelijk ingekleurd en het is nu niet helemaal
zwart dekkend geworden mijn egel maarja.
Ik ga gewoon door!



Na het inkleuren heb ik het lapje stof omgedraaid en dus aan de achterkant 
even met een fine liner de omtrek getekend.
Dit doe ik omdat je straks het egeltje binnenste buiten dicht moet naaien en dus 
moeilijk kan zien waar nu precies de lijn is...


Kijk hier kun je goed zien dat mijn vlakken dus niet zo heel goed zwart zijn.
Baal er wel van.. Ik heb mijn strijkplank en strijkbout erbij gehaald want
we gaan het egeltje strijken / fixeren. Dit die ik altijd om de inkt goed in de
stof te laten dringen zodat het patroon met wassen niet vervaagd.


Ik doe een theedoek over het egeltje en strijk dan op de hete stand zonder stoom..



Nu is het egeltje klaar voor de volgende fase.. Knip je patroon uit met een paar
centimeter ruimte van je egeltje af.


Leg nu het 2e lapje stof die achter je egel zat bovenop.
Zodat je patroon nu aan de binnen kant zit.


Steek hier en daar een paar spelden vast zodat je stofjes niet van elkaar af schuiven.
En onder aan de buik van de egel heb ik 2 potlood streepjes gezet. Dit heb ik gedaan 
om niet te vergeten dat ik daar dus een opening laat voor de vulling straks.


Ze het voetje van je naaimachine naast de lijn van je egel en begin bij het potlood streepje..
Naai het nu rondom langs de lijn helemaal tot de volgende potlood streep dicht.
Nu kun je je egel weer binnenste buiten keren...


Nu heb je dus een opening aan de onderkant. En gaan we hem nu vullen met...
..... kweetnietmeerhoedatspulheet... het is iig dat vul spul wat ook in teddy beren zit hahaa.
Volgens mij zit het bijna overal in.


Na het vullen en een beetje in model kneden, gaan we de onderkant dicht spelden.
Vouw de eindje naar binnen en speld het vast.


Ik heb de vulling wat naar boven geduwd en nog een rijtje extra spelden erboven gezet
Dit heb ik gedaan omdat je anders straks in de knoei komt met je voetje van de
naaimachine. De vulling drukt dan tegen het voetje aan en je loopt zo van je patroon af als 
je gaat naaien... je ziet het bij de volgende foto!



Hier zie je dat het voetje nu wat ruimte heeft en dus geen last heeft van de vulling.
Naai de open ruimte van je egeltje dicht..


Joehoeeee en je egeltje van stof ik klaar!!!


Super leuk toch en niet al te moeilijk! Samen met de A4 poster heb je een 
hele leuke set voor op een kinder kamer of ook leuk om
te geven als kraam cadeautje!


Zo kun je dus hele leuke ontwerpjes maken die je zelf leuk vind.
Hieronder zie je nog 2 ander ontwerpen die ik op dezelfde manier gemaakt 
heb als het egeltje...

Een vis


Ik zet hier meteen de free printable download bij van de BLUB A4 poster.



En een tipi

 Ook hier zet ik meteen de free printable download link bij van de tipi  A4 poster




Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg was en dat je nu lekker
zelf aan de slag kan gaan en mooie ontwerpjes kan maken met de
textiel stiften!


Nog een fijne dag!!!






Reacties

  1. Super leuk! Bedankt voor de duidelijke uitleg en free printable!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Chantal,
      Bedankt voor je compliment en graag gedaan.. :)

      Verwijderen
  2. ohhh echt geweldig en die uitleg ga er zeker een maken op naar de hema stof heb ik nog liggen
    bedankt voor het delen,we zetten het op ons blog als het gelukt is

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk! Ik kom net nieuw op je blog en zie allemaal leuke dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welkom en veel plezier op mijn blog Sanne...

      Verwijderen

Een reactie plaatsen