DIY afscheids vaantjes



Hallo allemaal,


Wat een weertje zeg.. heerlijk die zon! Ik heb nu even tijd over
dus ik ga jullie een hele leuke DIY projectje laten zien!
Het zijn de afscheids vaantjes voor de meesters en de juffen.
Het word een lange uitleg maar als je alles stap voor stap
goed volgt komt het helemaal goed!


Het gaat om deze vaantjes...




Super leuk om te geven aan het einde van het schooljaar aan de
juf of meester!!

Nou we gaan beginnen...

Allereerst heb je Freezer paper nodig, ik werk er vaker mee en vind het geweldig spul.
Het is alleen online te bestellen en kost geloof ik iets van € 9,95

Freezer paper zit op een rol dus je moet er een stuk vanaf knippen.
Ik zelf heb even een A4 blaadje van dikker papier gepakt en die op
het Freezer paper gelegd. We moeten voor dit project een A4 mal
hebben van het Freezer papier dus heb je het zo meteen mooi strak uitgeknipt.





Nou de lijnen van het A4-tje staat erop en nu uitknippen maar.
Freezer paper heeft een hele gladde wax kant en een matte kant.
Wel de lijnen op de matte kant zetten, op de wax kant pakt de potlood
lijn niet...




Nu pak je een lapje stof... ook hier pak je een A4 papiertje om de omtrek te maken.
Hetzelfde als bij het Freezer paper. Alles moet A4 formaat zijn...




Als de lijnen ook op het stofje staan, ook deze mooi strak uitknippen...




We gaan de strijkplank en strijkbout erbij halen. Je gaat nu het Freezer paper aan je
lapje stof maken. Omdat Freezer paper een wax laag heeft ( de gladde kant )
kleeft het goed als het warm word. Je legt je lapje stof op je strijkplank
en legt het Freezer paper met de gladde wax kant bovenop het lapje stof.

Nu ga je met je strijkbout op de hete stand ( katoen stand ) en
ZONDER STOOM!! vast strijken..
Kijk.. nu zit het lapje stof en het Freezer paper aan elkaar vast!
Let er wel goed op dat het precies op elkaar ligt en niet scheef.
Anders krijg je straks problemen bij het printen...




Ja... je leest het goed.. we gaan het printen! Dus eerst nog even een
leuk A4 ontwerp maken op de laptop. Ik had al de tekst
Beste juf ever gemaakt op mijn laptop..
Ik heb open office aangeklikt en mijn A4 ontwerp
van Beste juf ever ingevoegd. Maar nu komt het....
We gaan je lapje stof met freezer paper printen..
Is altijd een spannend moment want ik heb ook wel eens meegemaakt
dat de hele boel vast kwam te zitten in mijn printer en dus de boel beschadigd was.
Dat was een flink vloek momentje toen. Dus blijf erbij als je het gaat printen
en let dus goed op dat alles goed op elkaar gestreken zit en geen losse 
draden eraan zitten. het moet er uitzien als een gewoon A4
papiertje...


Leg of zet je A4 Freezer paper met stof eraan in je printer en klik op afdrukken.
Blijf erbij en let goed op..
Fjuuwww... tis weer gelukt het is goed door de printer heen gekomen!!


Als je print klaar is, de inkt heel even laten drogen en dan kun je
het lapje stof van je Freezer paper af trekken...
Tadaaaa... je printje staat nu op je stof!!!
Gooi het stukje freezer paper niet weg want je kunt het nog wel 4 a 5 x
gebruiken. Je gooit het pas weg als het met strijken niet meer goed aan je
stofje plakt. Dus dat gaat lekker lang mee....


We gaan naar de volgende stap...
Knip nog een lapje stof in A4 formaat, dat word de achterkant van het vaantje.
Draai je printje op stof om je gaat het binnenste buiten vast naaien..




Leg de lapjes stof op elkaar met dus de print naar binnen en knip de restjes
om de print wat te veel is weg.. Spelt het binnenste vast zodat het
niet gaat verschuiven als je gaat naaien...



Zet je voetje van je naaimachine naast je print en dus niet bovenaan
want daar komt een tunneltje voor het stokje te zitten..



Naai tot je beneden bent, zet je naald in de stof en klik je voetje omhoog
dan kunnen je het pomponnetje tussen de stof leggen..
Ik had zelf de fout gemaakt om het pomponnetje zo erin te steken 
dus even een tip voor jullie... leg in het touwtje even een knoop zodat
je het pomponnetje achteraf er niet meer uittrekt wat bij mij dus was gebeurd...
en naai tot dezelfde hoogte als de ander kant verder dicht.




Nu kun je de speldjes eruit halen en je gaat je stofje nu
binnenste buiten keren naar de goede kant dus..



Even de hoekjes goed in model vouwen en even mooi glad strijken en kijk...
Hij ziet er al goed uit... nu de tunneltjes maken!


Aan de bovenkant van de vaantjes boven de print heb ik gewoon van 
links naar rechts recht over de stof gestikt..dat word de onderkant van het tunneltje.


Nu heb je dus nog een los stukje aan de bovenkant van de vaantjes..
De los gevouwen lapjes bij mijn vingers op de foto ga
je nog even mooi dicht naaien.. dat doe je bij alle 4 de lapjes..


Dat kijk een stuk strakker en netter..



Alle zij hoekjes zijn nu mooi vast genaaid en nu terug naar je strijkboud
het bovenste randje vouw je een klein randje stof naar binnen en strijk het goed
glad.. dat doe je ook aan de andere kant...



Zet het even met spelden vast zodat het goed op elkaar blijft als je het dicht gaat naaien.
het is maar een klein randje..

Kijk... hier zie je dat ik het mooi dicht genaaid heb en nu dus een mooi
tunneltje heb. Even alle los hangende draden even afknippen en het
hele vaantje nog even mooi strijken!

Nu je stokje nog erin... Ik koop mijn stokjes altijd bij de Praxis
wel even meten welke maat je je stokje wilt
en ik heb ze zwart gespoten met de spuitbus van de Action...
Steek je stokje door je vaantje en maak de uiteinde vast 
met wat touw of wol en je vaantje is klaar!!


Nou super leuk afscheids cadeautje om te geven toch?


Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en heel veel succes als je ze zelf wilt gaan maken.
Ik moet wel even zeggen... als je problemen hebt gekregen dat je 
freezer paper met stofje vast kwam te zitten in je printer
en je printer nu kapot is....
Ik ben niet verantwoordelijk ervoor, dit DIY projectje is 
dus helemaal op eigen risico!!! :)
Succes...






Reacties

  1. Wauw wat een leuk idee! Mijn dochter is al weer een paar jaar basisschool-af maar ik zie alweer vele leuke toepassingen hoor ;) bedankt voor de tip, ik kende het nog niet. Lijkt me wel heel spannend om het door m'n printertje te gooien haha maar ach een nieuwe printer is tegenwoordig goedkoper als de toner vervanger dus whatever :D
    Ik ga op zoek naar het spul.
    Prachtig gemaakt!
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wendy, leuk idee om het op deze manier te doen toch? Heb het inmiddels al tig x gedaan voorheen ook veel geboorte hartjes van stof op deze manier gemaakt. Je kunt er zoveel mee als het maar op een A4 formaat blijft ( of je moet een grotere printer hebben..) Nou succes met maken!! :)

      Verwijderen
  2. Dit is leuk,wie weet ga ik het ook eens uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk toch.. en zo kun je eigenlijk diverse dingetjes ervan maken. Geboorte hartjes, mini kussentjes enz.
      Succes.. :)

      Verwijderen
  3. wauw, dit is echt heel gaaf! ik heb al van dat freezer paper gekocht laatst omdat ik een ander project wil gaan proberen, maar dit ga ik ook zeker doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sanne, Kijk komt je Freezer paper toch nog van pas...
      Succes met maken!! :)

      Verwijderen
  4. Zeker! Misschien zou je ook eens een keer uitleg kunnen geven hoe je dat allemaal maakt op je computer... Ik heb daar geen idee van en lijkt me heel leuk om te leren. Al geef je dan misschien je geheim wel wat prijs :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb bovenin de balk onder het kopje Photoscape pas een uitleg geplaatst hoe je een ontwerp kunt maken in Photoscape.
      Is dit wat je bedoeld?

      Verwijderen
  5. Ahh dat ga ik dan eens bestuderen! Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoihoi,

    Mag ik vragen welk lettertype jij hebt gebruikt bij "ever ! "?

    groet Erna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat geweldig! Heb je misschien ook een printable van de tekst voor op de vaantjes? Ben zelf niet zo handig :'(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marieke, Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.. wil je graag van de tekst die op de vaantjes staat een printable hebben?

      Verwijderen
    2. Hoi Debby,
      Bedankt voor je snelle antwoord!
      Ja ik bedoel de tekst op een printable; dan kan ik de vaantjes maken van papier, of als ik het aandurf met stof, kan ik het proberen met freezer te printen op stof. ik heb helaas geen naaimachine, dus het helemaal volgens jouw mooie beschrijving doen zal me niet lukken. Maar ze zijn zó leuk: wil het graag proberen!

      Verwijderen
    3. Kom namelijk zelf niet veel verder dan lettertypes comic sans en lucinda handwriting ;) Ik heb nu wel fotoscape gedownload, dus als mijn dochter het toe laat zo tussen de bedrijven door wil ik er wel mee aan de slag gaan! Maar als jij een printable van de tekst zou willen delen met de tekst, dan ga ik voor de juf die nu weg gaat hem uitprinten met freezerstof en denk ik dichtstrijken met zoomband ( is dit vloeken in de kerk op een site zoals deze?sorry dan) Alle begin is moeilijk! Ik hoor het graag!

      Verwijderen
    4. Marieke als je mij even een mailtje wilt sturen dan mail ik je terug met de tekst... Je kunt je mail sturen naar bijdeb@outlook.com :)

      Verwijderen
  8. hoi

    wat en super leuk idee ! ik heb de stof gehaald en morgen de stokjes halen maar heb je het bestandje met tekst voor me ? ik vind de letters zo gaaf !!
    groetjes marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjolein, Lees nu pas dit berichtje.. ik heb je net gemaild dus jij kunt mooi aan de slag! Heel veel succes met maken!!! :)

      Verwijderen
  9. Super leuk idee! Ik wil het graag uitproberen. Maar ik kan de printable niet vinden... Ik had ook al een mail gestuurd, maar nog niks ontvangen. Zou je die misschien willen mailen? ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Renate, had je mijn mail nog niet ontvangen???

      Verwijderen
  10. Hoi Debbie,
    scrollend door je te gekke pagina kom ik dit supertoffe idee tegen!!
    als groepsouder lijkt me dit echt te gek om te maken! (kan er niet vroeg genoeg bij zijn he,haha)
    Zou je mij ook de printable willen sturen alsjeblieft? ga ik eens proberen of het ook met de Cameo lukt ipv freezer paper.

    Oja, welk lettertype is die tekst?? ook echt supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen