DIY wc-rolletjes Ornament



Hallo allemaal,


Nou hier is hij dan... de uitleg van mijn wc- rolletjes project!!
Ik ben op dit idee gekomen via een plaatje op pinterest. Daar stond ook een ornament
gemaakt van wc- rolletjes en die is gemaakt door een vrouw uit ( ik geloof ) Amerika.
Ik vond hem zo gaaf dat ik het plaatje opgeslagen heb met de gedachten hem ook
een keer te gaan maken. Een paar weken later ben ik alvast wc en keuken rollen
gaan sparen. Haar ornament was nog groter en zij had er ongeveer 
140 wc rolletjes in zitten! Ik heb mijn ornament iets kleiner gemaakt 
dus die van mij is met de ombouwkast erom heen nu 1 meter bij 1 meter! 
Dus een flink groot ontwerp is het geworden!!!


Zo is mijn wc rolletjes project uiteindelijk geworden...




Wat heb je nodig om dit zelf ook thuis te gaan maken?
- Rond de 75 wc rolletjes
- Stift / fine-liner 
- Schaar
- Velletjes A4 papier
- Plakband
- Lijm pistool
- 3 Verf spuitbussen zwart
- Hout
- Verf + grondverf
- Glasplaat



Ik ben eerst alle wc rolletjes gaan sorteren, omdat er meer mensen met mij mee spaarden.
En iedereen heeft weer ander wc papier waardoor je dus verschil van dikte hebt in de rollen.
de rolletjes zijn dus niet allemaal gelijk...




Uit 1 wc rolletje haal ik 6 banen. Ik heb mijn mobiel erbij gepakt ( is niet de mobiel op 
de foto... daar moest ik dus deze foto mee maken. ) Op mijn mobiel heb ik een fine-liner 
gelegd de fine-liner vast gehouden op mijn mobiel en met een wc rolletje 
voor de helft afgetekend. Je hoeft hem maar voor de helft te doen want 
je gaat het rolletje toch plat duwen... De hoogte van 1 afgetekende baan is bij mij 15 mm.
 De hoogte zal per mobiel natuurlijk verschillende zijn. ( ik heb een Samsung Note 3 ). 
En de fine-liner komt er nog boven op.
Als de hoogte van 1 baan maar op 15 mm houd dan is het goed.




Het lijntje staat er voor de helft op en nu druk je hem een beetje plat zodat je hem 
doormidden kan knippen...



Je houd het rolletje in het midden vast en knipt hem doormidden...
Zo je 1e baan is geknipt. Dit mag je herhalen totdat het rolletje op is.
Dit ga je dus doen met 75 rolletje.. Lijkt veel werk maar je zet een lekker muziekje op 
en je neemt af en toe even pauze om je benen te strekken dan is het zo geknipt allemaal!




Ik was de tel kwijt geraakt met knippen en wist dus niet ofdat ik genoeg rolletjes
geknipt had... dus ben ik hem op tafel even uit gaan leggen. Kon ik meteen zien of ik het 
patroon wel leuk vond... En kwam er dus een paar te kort. Voor jullie is dus wel
75 stuks meer dan genoeg! Ik wist toen nog niet hoeveel rolletjes ik uiteindelijk
in het ontwerp zou maken.




Zo alles geknipt en uitgelegd hoe mijn kunstwerk definitief moest worden..
Het is misschien verstandig om er een foto van te maken zodat je het straks even terug
kan kijken als je alles aan elkaar gaat lijmen.



Ik heb alles weer van tafel gehaald en heb A4 papier ( gewoon goedkope printpapier )
op de tafel uitgelegd die aan elkaar geplakt met plakband en toen afgemeten
dat het een mal werd van 1 meter bij 1 meter.... Die maat heeft mijn ombouwkast straks ook.
En het is handig als hij straks gespoten moet worden, heb je er meteen iets onder liggen!
Van de mal van papier heb ik het midden gepakt en daar een stipje gezet. Dit word meteen
het midden van het wc rolletjes project.


 Zie het stipje in het midden... Daar begin je. Je pakt nu 1 wc rol baan en knipt 
deze door. Want je begint met een rondje als midden. Maak van het doorgeknipt baan
een rondje en plak hem vast. Nu kan het lijmen gaan beginnen met je lijm pistool!!




Je gaat je ontwerp niet vast plakken aan het printpapier maar aan de andere wc rolletjes..
Alle kanten die de wc rolletjes met elkaar raken lijm je vast.




Af en toe moet je echt even pauze nemen anders krijg je spontaan reuma!!!
Je staat de hele tijd voor over gebogen en dat ga je voelen ook..
Ik vond dit zelf het meeste en vervelendste werk om te doen.



Kijk... dit stuk zit aan elkaar vast.. Nu kon ik het nog optillen als er meer aan zitten niet meer.
Vooral het stuk met de losse bloemen daar word het kwetsbaarder...




Nou het kunstwerk zit aan elkaar gelijmd... Ik kon hem nergens kwijt omdat hij zo groot was 
dus had hem zolang maar even in de gang gelegd maar dat was geen succes..
Ik dacht elke keer dat mijn kids erop zouden gaan staan.. Ja dan ga ik huilen hoor al het 
werk voor niks. Ik ben toen met mijn project naar mijn ouders gegaan. 
Die hebben een grote tuin en een grote garage! Daar ligt hij niet in de weg.



Omdat ik mijn ornament zwart wilde heb ik bij de ACTION 3 spuitbussen gekocht ( zwart )
Die kosten daar per stuk nog geen 3 euro. Je hebt er echt 3 nodig!!




Mijn vader heeft mijn project buiten in de tuin op het gras gelegd en heeft
hem toen zwart gespoten... ( het was gelukkig wind stil ).



Werk van links naar rechts met spuiten.. draai het een kwartslag en spuit hem weer
van links naar rechts. We hebben even gewacht dat het droog was en toen hebben
we het ornament samen even omgedraaid en ook de achter kant mee gespoten.
Zo dat is klaar... nu de kast ombouw. Daar heb ik mijn vader even lief
voor aangekeken dat kan hij dan weer goed!!



Ik heb hout gekocht en op maat laten zagen bij de praxis voor mijn ombouw.
Ik heb gekozen voor 12 mm MDF en heb 1 grote plaat gekocht zodat alles
eruit gezaagd kon worden. Uit die plaat heb ik laten zagen: 1 plaat van 100 x 100 cm.
8 x lat van 100 x 2,5 cm en 4x lat van 100 x 3.0 cm. Dit heb ik allemaal meteen
laten doen bij de PRAXIS. Kost niks en je hebt alles meteen op maat.
Mijn vader heeft het in elkaar gemaakt en wit geschilderd.




 We hebben de ombouw kast 2 dagen goed laten drogen en hebben toen het ornament
erin gelegd en deze toen aan de kast vastgeplakt met lijm..



Deze lijm heb ik ervoor gebruikt. Dat is een soort van alles lijm.
Werkt goed.. Ik had het eerst met de lijm pistool geprobeerd maar dat hechten
niet goed dus dat is geen succes om te doen. Het ornament moet goed vast zitten
wat hij komt straks rechtop tegen de muur te hangen.



We hebben overal wat dotjes lijm gelegd zodat het niet meer goed kon verschuiven...




Toen we zoiets hadden van.... dit is genoeg lijm zo, hebben we hem rechtop gezet om
te kijken of hij goed vast zat. Straks komt de glasplaat er nog in en je wilt niet
mee maken als de boel straks dicht zit dat je ornament naar beneden stort.
Hij zat heel stevig dus daar kan niks mee gebeuren...




En toen was het een zoek en rond bellen tocht voor een stuk glas van 1 meter bij 1 meter..
( deze is uiteindelijk wel aangepast naar 97,5 cm X 97,5 cm ).
Pppfff dat viel nog niet mee Wat is een stukje glas duur zeg. Het bedrag zat tussen de
36 en 45 euro. Dat vond ik veelste duur dus dat ging hem niet worden. Toen heeft
mijn man op XXLSTUNT.NL een  plaat besteld dat net zo hard als glas is.
Het is een Lexan ( volkern ) glashelder plaat van 2 mm dik. Dit
is 250 x sterker dan glas en koste daar € 24,18 incl. BTW. Toen de plaat erin zat
heeft mijn vader er nog latjes overheen gezet en deze nog geverfd. Wel de folie
even op de boven kant van het glas laten zitten dan kun je de latjes verven
zonder op het glas te knoeien.



Kijk.... de lexan ruit zit erin!!! Latjes afgelakt en mijn DIY wc rolletjes project is klaar...



Aan de achterkant hebben we nog 2 stevige ophang haken gehangen want
het is best een gewicht zo met de houten ombouw kast.



En zo ziet hij eruit aan de muur... Ben er super blij mee en het is wel een
leuk project om te maken. Mijn moeder wilde mijn project al niet meer terug geven!!
Ze vond hem zo gaaf hahaha... Dus ik ga er voor haar nu ook nog 1 maken.

Het maken van de ombouw kast was het duurst. Ik was 9 euro kwijt aan de
3 spuitbussen, 15 euro voor het hout, 24 euro voor de glasplaat dan zit je zo
rond de 50 euro... Ik heb dan wel niet erbij gerekend wat we al in huis
hadden... lijm pistool patronen, grondverf, de lak, Dus al met al zou je zo
rond de 70 euro kwijt zijn als je hem zo helemaal na wilt maken zoals
ik hem nu heb gemaakt!

Je zou je ontwerp ook kunnen plakken op een groot schilders / canvas doek
of je koop een stuk MDF en schildert deze wit.
Ik heb zelf voor de kast met glasplaat gekozen omdat ik dat
sjiek vond staan en er dan geen stof in je ornament kan komen.

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is voor jullie. En voor degene die
hem na gaan maken heeeeel veeeeel succes en veel knutsel plezier.
Je hebt dan wel straks een mege groot en mooi kunstwerk aan de muur die
je helemaal zelf gemaakt hebt!!!

Have fun...






Reacties

  1. Fantastisch!
    En je uitleg is heel duidelijk!
    hartelijk bedankt, ik ga 'm zeker proberen na te maken.
    groetjes Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Carmen, graag gedaan en alvast succes als je hem gaat maken! :)

      Verwijderen
  2. Waw, had die WC-rolletjes-kunst al vaker zien passeren op Pinterest, maar nooit never zo mooi uitgewerkt als hier bij jou! Zou ik zeker zien zitten op deze manier, véééél sjieker met die glazen ombouw.
    Maarrrrr, heb er al mijn hoofd op zitten breken en mijn beperkte inzichtelijke talenten doen me twijfelen aan de detailuitwerking van die ombouw. Heb al zitten tekenen, rekenen, dubben en turen op je foto's, maar ik geraak er niet aan uit: ik snap niet hoe je met in totaal 12 latjes van allemaal 100cm lang zo'n perfect passend frame hebt gemaakt waarin je glas precies past. Volgens mijn theoretisch gepuzzel, kom ik ofwel een aantal mm lat tekort per kant, of heb ik net lengte over, of klopt de dikte van de glasplaat niet met het gemaakte "verhoog". En ik vraag me ook af of er in verstek dient gezaagd te worden?
    Misschien wil je dat maakproces eventueel eens heel erg in detail uitleggen, stap voor stap, voor dummies? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi hoi,
      Ik heb het even aan mijn vader gevraagd en hij heeft idd de rand die bovenop de glasplaat komt in verstek gezaagd. En hij heeft de glasplaat van 100 x 100 cm aangepast naar 97,5 x 97,5 cm. En hij heeft in de bak aan de zijkanten een opstandje gemaakt waar de glasplaat op rust zeg maar... Hij zei je zou eens een schilderij lijstje erbij moeten pakken en die open maken dan kun je zien hoe het eigenlijk in elkaar zit! Ik moet er ook wel bij zeggen dat mijn vader een echte vakman is die alles op de mm nauwkeurig maakt. Hoop dat je iets aan mijn info hebt. :)

      Verwijderen
    2. Dankjewel voor de extra uitleg. En oef, dan ben ik toch nog zo'n oen niet, ik dacht wel te snappen hoe het ineen stak, maar niet met de afmetingen die je opgaf. Blijft natuurlijk de grote vraag of ik zelf even secuur zal kunnen werken als je vader :-)

      Verwijderen

Een reactie plaatsen