DIY wiebelende Sint en Piet maken...



Hallo allemaal,

Vroeger toen onze kids nog heeeel klein waren had mijn zus een super leuke 
Sint en Piet hangen, zelf gemaakt van papier. Ik heb haar mallen toen overgetrokken
en heb ze toen zelf ook gemaakt in heel veel verschillende felle kleuren. Nu geloven 
ze hier al lang niet meer in Sint en Piet en had ik een paar jaar geleden die Sint en piet 
weggegooid! Nu achteraf spijt van natuurlijk maar ik wist nog wel een beetje hoe
ze er toen uitzagen. Ik dacht als ik ze nu opnieuw maak en ze in een nieuw jasje
steek, dat zou toch wel heel leuk zijn! Dus ik aan de gang met een berg kopieer
papier, potlood en gum. Het was even passen en meten met tekenen maar
ik vind ze toch wel super leuk geworden!!!



Toen ik er mee bezig was en de puntjes nog op de i moest zetten heb ik een
foto gepost op Instagram en Facebook om ze alvast te laten zien. En jeetje wat
kreeg ik een hoop reacties zeg!!! Ze vielen dus heel goed in de smaak. Echt 
super leuk om te zien dat iedereen zo enthousiast reageerde. Had het niet verwacht!

Omdat er heel veel mensen samen met mij gek zijn op zwart/ wit en printjes
heb ik de Sint en Piet in deze thema gemaakt. Helemaal modern en echt van deze tijd!

Ik heb alle mallen ingescand om er een DIY project ervan te maken. Zodat jullie
deze super leuke Sint en Piet thuis zelf ook kunnen gaan maken.


Dit zijn de mallen om de Sint te maken. Het zijn 4 A4 blaadjes.
Lees voordat je gaat downloaden wel eerst even de algemene voorwaarden!
Download hieronder de mallen voor de Sint




Dit zijn de mallen van de Piet, het zijn ook weer 4 A4 blaadjes.
Lees voordat je gaat downloaden wel eerst even de algemene voorwaarden!
Download hieronder de mallen voor de Piet.



Knip de mallen uit en trek ze over op dikker papier. Ik heb zelf zwart en wit A4 papier
gebruikt van 160 grams. Deze heb ik gekocht bij een boekhandel ( Plantage de kleijn in Wijchen ).


De Sint is niet zo heel veel werk maar de Piet heeft zwarte stippen op zijn muts
deze heb ik gemaakt gewoon met zwart papier en een perforator en erop plakken.
Het shirt van Piet daar heb ik van zwart papier gewoon repen geknipt en deze erover 
heen geplakt. Ik heb ze niet passend gemaakt. Gewoon lange repen erop geplakt en toen
ik klaar was het shirt omgedraaid en wat te lang was met de ronding van het shirt mee
af geknipt. Idem dito met Piet zijn broek... driehoekjes van wit papier geknipt en
erop geplakt. De Adidas schoen vond ik wel zo stoer. Daarvoor heb ik even een
afbeelding opgezocht op internet om te kijken of ik de drie streepjes wel
goed had geplaatst. Je kunt je Sint en Piet net zo leuk maken zoals je zelf wilt,
Je moet gewoon creatief zijn. Leg de mallen van Piet even goed op z'n
plek en ga staan en kijk er even naar, dan krijg je zelf wel een ideetje van wat je
leuk vind. Als je een patroontje wilt op het shirtje of broek, knip dan eerst motiefjes
en leg eerst alles erop voordat je gaat plakken. Dan pas krijg je een beeld of je het wel
leuk vind. 

Nadat ik alles had vast geplakt en mijn Sint en Piet klaar was, heb ik de mallen
goed op z'n plek gelegd want ik wilde er splitpennen in zodat ze een beetje
kunnen wiebelen. Ik heb mijn splitpennen gekocht bij een crea doe winkeltje
hier in Wijchen ( Hobby Hara ). Ze zijn donker antraciet / ijzer kleurig en lijken
net echte schroeven. Vond het wel een leuk detail! Net of dat ze in elkaar geschroefd zitten..


Bij de handjes en voetjes heb ik de splitpennen iets harder aangedrukt
anders vallen die ( handjes en voetjes ) de hele tijd naar beneden. Dus hoe harder
je de splitpennen aandruk hoe stroever ze bewegen / bungelen!



Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk was en voor iedereen die deze super leuke Sint en Piet gaan
maken, heeeeel veel diy plezier!!!
Oja... voordat ik het vergeet, tegen de kerst komt er net zoals deze leukerds weer een diy
project aan maar dan i.p.v Sint en Piet een kerstman en kerstboom!
Succes!!!!



Reacties

  1. Leuke versie zo in het zwart wit.
    En een leuk idee om met de kinderen op mijn werk (leerkracht) te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjon, Dit is idd ook super leuk om smane met de kids dit te gaan maken! Kunnen ze het in de kleur maken die ze zelf willen!!

      Verwijderen
  2. Ik ga de Sint en zwarte Piet maken om te gebruiken in mijn klas! thx; uitgeprint!
    groetjes (juf) Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een mooie foto's! en super leuke DIY :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee weer joh.
    Mijn schoonzus is kleuterjuf, ik zal eens overleggen of zij ze leuk vind, dan maak ik ze voor haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gaaf idee. Ik ga ze zeker maken.
    Misschien een tip voor jou voor de kerstversie. Het zou ook leuk zijn een Rudolph Reindeer te maken. Met rode neus natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor dit leuke idee! Kwam er gister achter dat ik in het weekend wanneer Sinterklaas in Nederland aankomt ik op ga passen op mijn nichtje. Tante Femke weet wat ze gaat doen met Ninthe ;-) Ik denk dat ik ze op wit karton overtrek en dan mag ze die delen gaan kleuren .... maar ik heb nog tijd zat om daarover na te denken. Laat via Instagram wel zien wat het geworden is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is idd ok een heel leuk idee Femke!! Ben benieuwd wat Ninthe ervan maakt. :)

      Verwijderen
  7. Superleuk, ik ben al een heel eind met de sinterklaas versie :) Ik loop alleen vast met het gezichtje, zeg maar de ogen en mond. Die staan niet op de mal maar zelf knippen wordt echt niet zo mooi als op jouw plaatje. Heb je daar het voorbeeld nog van want dan kan ik het gezicht zo gebruiken onder de baard. Ik zie op fb dat sommige wel je gezichtje gebruiken dus het is vast ergens te vinden maar ik zie hem niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gezichtjes die je bij sommige ziet hebben ze zelf van papier gemaakt. Ik heb helaas geen voorbeeld ervan.

      Verwijderen
  8. Toevallig vandaag je mooie figuurtjes gespot op pinterest toen ik zocht voor het thema: de Sint. Ik was meteen verkocht aan het zwart-wit concept. Ik ben kleuterjuf en vind ze super! Dank je dat je al dat moois (o.a. het flamingo thema en lego themafeest)met ons wilt delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Deb,
    Wat een geweldige site heb je! Zo creatief! Ik ga dit idee van je gebruiken voor in de klas!
    Bedankt!
    Groetjes Marloes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel marloes!! Veel plezier met maken! :)

      Verwijderen

Een reactie plaatsen